Reklama kontekstowa

Pomoc

Nie znalazłeś/aś odpowiedzi na swoje pytanie? - Zadaj je tutaj, na pewno niebawem na nie odpowiemy

Data aktualizacji: 
środa, 1 Wrzesień, 2010

Podstawową cechą charakterystyczną reklamy kontekstowej jest to, że jej treść dostosowuje się do tematyki witryny, na jakiej jest umieszczana. Założenie jest takie, że użytkownik odwiedzający konkretną stronę jest najprawdopodobniej zainteresowany jej treścią. Można zatem przypuszczać, że reklama odpowiadająca zawartości tej strony będzie skuteczniejsza i wzbudzi większe zaciekawienie odwiedzającego niż reklama zupełnie niezwiązana z tematyką witryny.

Formy reklamy kontekstowej

Reklama kontekstowa najczęściej występuje w formie tekstowej. Mogą to być boksy reklamowe, czyli linki do reklamowanych stron i ewentualnie krótki opis. Mogą to być także linki w postaci słów kluczowych w tekście. Google AdSense jest jedną z nielicznych propozycji reklamy kontekstowej, która ma formę graficzną, dopuszczalne są także animacje i filmy wideo.

Reklama kontekstowa w Polsce

W tej chwili w Polsce dostępnych jest pięć serwisów umożliwiających zarabianie poprzez umieszczanie reklamy kontekstowej na swojej stronie www.

  1. Google AdSense (http://www.google.com/adsense) - jest programem partnerskim najpopularnieszej na świecie wyszukiwarki internetowej. Za każde kliknięcie w umieszczone na Twojej witrynie reklamy, otrzymujesz ustaloną prowizję. Wypłata zarobionych przez Ciebie środków nastąpi, gdy na swoim koncie uzbierasz conajmniej 100 dolarów amerykańskich (USD). Google AdSense oferuje takie sposoby zarabiania na reklamach kontekstowych:
    • AdSense dla treści – jest to podstawowa opcja uczestnictwa w programie AdSense. W zależności od tego, jaką formę reklamy wybierzesz – na Twojej stronie będą wyświetlane reklamy tekstowe, banery lub animacje. Wspólną cechą tych wszystkich form reklamy jest to, że będą one zgodne z treścią Twojej witryny.
    • AdSense dla wyszukiwania – jest to pole wyszukiwarki Google, które umieszczasz na swojej stronie. Za każdym razem, gdy użytkownicy z niej skorzystają i klikną w reklamę pojawiającą się w wynikach wyszukiwania – Ty zarabiasz. Dużym plusem tej opcji jest to, że wyniki wyświetlane są na Twojej stronie, bez odsyłania do strony Google. Odwiedzający pozostaje zatem na Twojej stronie.
    • AdSense dla treści na telefon komórkowy – zasada działania jest taka sama jak w przypadku zwykłego AdSense. Jedyna różnica polega na tym, że reklama kontekstowa wyświetlana jest w telefonie komórkowym. Jest to oferta skierowana wyłącznie do właścicieli witryn przeznaczonych dla telefonów komórkowych.
    • AdSense dla źródeł RSS – w tym przypadku reklama zawiera się w źródłach RSS. Są to aktualności dostarczane w postaci nagłówków lub streszczeń. Podobnie, jak w przypadku pozostałych ofert AdSense, właściciel witryny zarabia na każdym kliknięciu w reklamę. Jest to usługa niedostępna na razie w Polsce.

    Google AdSense nie gwarantuje stałej prowizji. Każda reklama może mieć inną wartość. Dlatego też trudno jest przewidzieć przyszłe zarobki.

  2. Adkontekst (http://www.adkontekst.pl/) - jest to sieć reklamy kontekstowej zarządzana przez NetSprint.pl i Wirtualną Polskę. Oferuje takie formy reklamy:
    • reklama kontekstowa – ma postać tekstową, dostosowaną tematycznie do zawartości witryny. Boksy reklamowe mogą być wyświetlane w wielu formach. Dopuszczalne są bilboardy, scyscrapery, linie, przyciski, bannery oraz boksy śródtekstowe. Możesz także samodzielnie stworzyć format najbardziej odpowiedni dla Twojej strony.
    • Adkontekst Exclusive – są to reklamy graficzno-tekstowe, które dopasowują się do treści i charakteru serwisu. W przypadku tej opcji na stronie reklamującej emitowana jest tylko jedna reklama, za co reklamodawca płaci większą cenę. Reklamy ekskluzywne emitowane są obecnie w trzech formatach: bilbord 750x100 px, rectangle 300x250 px oraz sky 160x600 px.
    • Adkontekst Intertext - forma ta przybiera postać boksu reklamowego, który ukazuje się użytkownikowi Twojego serwisu WWW po najechaniu przez niego kursorem na podkreślone w tekście artykułu słowo.
    • Wyszukiwarka internetu – w tym przypadku zarabiasz, gdy użytkownik kliknie w link sponsorowany wyświetlany przed pozostałymi wynikami wyszukiwania.
    • Site Search - emisja Linków Sponsorowanych w wynikach wyszukiwania Twojej wyszukiwarki na Twoich stronach internetowych. Decydujesz, czy reklamy wyświetlane będą powyżej naturalnych wyników wyszukiwania w serwisie, obok nich lub poniżej. Decydujesz też o liczbie reklam (możesz wybrać od 1 do 5 reklam) oraz o wyglądzie Linków Sponsorowanych (kolorystyce, wielkości i stylach). Reklamy otwierają się w nowym oknie, więc użytkownicy nie opuszczają Twojego serwisu.
    • Adkontekst oferuje stałą stawkę za każde kliknięcie w reklamę. Cennik dostępny jest dopiero po rejestracji w programie.
  3. AdPortal (http://www.adportal.pl/) - działa w ramach sieci reklamowej IDMnet. Oznacza to, że posiada własne zaplecze partnerskich stron www, na których wyświetlana jest reklama kontekstowa. Oferta serwisu AdPortal skierowana jest zatem wyłącznie do reklamodawców. Jedyna możliwość przyłączenia się do tego przedsięwzięcia w celu użyczenia własnej strony do wyświetlania reklam oferowanych przez AdPortal, to zgłoszenie swojej witryny bezpośrednio do IDMnet-u. Jeśli masz ciekawą stronę, którą odwiedza wielu internautów – możesz spróbować.
  4. OnetKontekst (http://kontekst.onet.pl/) - oferuje reklamę kontekstową w postaci boksów, czyli pola złożonego z tytułu strony, linka i krótkiego opisu.
  5. SmartContext(http://www.smartcontext.pl/) - to wspólne dzieło sieci reklamowej ARBOmedia oraz portalu INTERIA.PL. Oferuje następujące produkty reklamowe:
    • SmartLink – to podkreślanie słów kluczowych w tekście. Jest to innowacyjna forma reklamy kontekstowej w polskim internecie. Użytkownik czytając artykuł, „najeżdża” kursorem myszy na podkreślenie w tekście. Powoduje to wyświetlenie się tekstowego boksu reklamowego obok SmartLinka. Taka forma reklamy ma jedną podstawową zaletę - nie potrzebuje dodatkowego miejsca, dzięki czemu użytkownik serwisu nie ma wrażenia przeładowania strony reklamami.
    • SmartMedia – różni się od formy SmartLink tym, że po najechaniu przez użytkownika na podkreślone przez system słowo kluczowe pojawia się dymek reklamowy z kreacją flash bądź z kreacją video.

Zaletą reklam kontekstowych jest prosta obsługa.

Umieszczenie reklamy na stronie polega tylko na doklejeniu odpowiedniego kodu do kodu Twojej witryny.

Ile możesz zarobić?

Dużo zależy od popularności Twojej witryny i miejsca umieszczenia reklam. Nie bez znaczenia jest także liczba rekladawców chcących promować swój produkt lub usługę. Im jest ich więcej tym lepiej. Wzmaga to konkurencję między nimi, a tym samym wpływa na cenę, jaką są gotowi zapłacić za reklamę, która będzie wyświetlana częściej niż reklama konkurencji. Im więcej reklamodawcy będą płacić za reklamy – tym więcej będziesz w stanie zarobić.

W każdym bądź razie, warto spróbować. Przystąpienie do każdego z tych programów jest darmowe. Możesz przetestować każdy z nich. Jeśli uczestnictwo w jednym nie przynosi oczekiwanych rezultatów – spróbuj z następnym.

Życzymy wielu kliknięć.