Płatności SMSowe - do czego służą i z czyich usług możesz skorzystać

Pomoc

Nie znalazłeś/aś odpowiedzi na swoje pytanie? - Zadaj je tutaj, na pewno niebawem na nie odpowiemy

Data aktualizacji: 
piątek, 7 Wrzesień, 2012

Jak podaje Gazeta Prawna, obecnie ponad 75% Polaków posiada telefon komórkowy. Co prawda, ilość kart SIM w Polsce wynosi ponad 41 mln (czyli więcej niż liczba Polaków), dane te nie muszą się jednak przekładać na liczbę używanych telefonów. Pierwszy powód jest taki, że duża liczba kart SIM jest po prostu nieaktywna - kupione przy okazji jakiejś promocji, po krótkim czasie przestają być używane. Po drugie: niektórzy użytkownicy posiadają więcej niż jeden telefon (szacuje się, że ok. 10-11% Polaków jest w takiej sytuacji).

Nie zmienia to jednak faktu, że telefonia komórkowa w Polsce jest bardzo popularna. Jeśli chcesz pobierać opłaty za korzystanie ze swojej strony www, rozważ wykorzystanie do tego celu telefonów komórkowych.

Za co możesz pobierać opłaty przy pomocy Premium SMSów?

Płatności realizowane przy pomocy Premium SMSów są jedną z form tzw. minipłatności. Jak sama nazwa wskazuje, dotyczą one zazwyczaj niewielkich kwot (ok. 10 zł), dlatego też uiszczenie opłaty innym kanałem może być dla użytkownika nieopłacalne i niewygodne. Jako właściciel witryny www możesz pobierać opłaty za:

  • dostęp do plików,
  • udostępnianie wybranych zasobów strony www. Możesz wybrać jedną lub kilka z dostępnych form dostępu:

- jednorazowy (otrzymany kod można wykorzystać tylko raz - np. do ściągnięcia jednego pliku),
- ograniczony czasowo (użytkownik uzyskuje dostęp do całości zawartości serwisu, ale na określony czas: dzień, tydzień, miesiąc),
- ograniczony ilościowo (dostęp dotyczy określonej liczby artykułów lub określonej liczby plików),
- ograniczony objętościowo (ograniczeniu podlega objętość pobieranych plików - np. do 5 Mb).

  • Przy pomocy Premium SMSów możesz także sprzedawać powierzchnię reklamową swojej strony. Chcąc umieścić reklamę w Twoim serwisie, reklamodawca używając wiadomości tekstowej podaje adres reklamowanej strony oraz tekst reklamowy. Po wysłaniu SMSa premiowego o podanej treści otrzymuje na telefon kod, którego wpisanie do formularza powoduje aktywowanie emisji reklamy. Wyświetlanie linków lub boksów reklamowych odbywa się zazwyczaj na określony czas lub określoną liczbę wyświetleń reklamy.
  • możesz organizować konkursy,
  • serwisy informacyjne,
  • serwisy ogłoszeniowe.

Płatny dostęp do serwisów ogłoszeniowych może mieć kilka wariantów:
- płatne jest zamieszczenie ogłoszenia,
- zamieszczenie i wyświetlanie ogłoszenia jest bezpłatne, opłacie podlega natomiast dostęp do danych kontaktowych ogłoszeniodawcy,
- dodanie ogłoszenia jest bezpłatne, płatne jest tylko wyróżnienie i np. dodanie zdjęcia.

Zalety mikropłatności przy użyciu Premium SMS:

  • dostępne 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu,
  • szybka (niemal natychmiastowa forma płatności),
  • sprzedaż danej usługi jest w pełni zautomatyzowana - nie wymaga nieustannego nadzoru ze strony właściciela witryny,
  • duża popularność telefonów komórkowych umożliwia dostęp do tej formy płatności bardzo wielu ludziom,
  • nie wymaga od użytkownika żadnych specjalnych przygotowań czy zaplecza technologicznego,
  • zarówno dla użytkowników Twojej witryny, jak i dla Ciebie, jest to wygodna forma płatności, gdyż nie wymaga każdorazowego księgowania (nie jest konieczne wystawianie faktur czy rachunków po każdym wysłanym SMSie). Rozliczenia następują najczęściej co miesiąc,
  • rozliczenia przy użyciu Premium SMS umożliwiają jednoczesną obsługę wielu użytkowników.

Wady mikropłatności przy użyciu Premium SMS:

  • Sieci komórkowe i serwisy umożliwiające dostęp do tego typu płatności pobierają ponad 50% ceny każdego SMSa. Po uregulowaniu podatku dochodowego, Twoje przychody z tytułu Premium SMSów będą stosunkowo niewielkie.

Serwisy obsługujące Premium SMSy

Samodzielne administrowanie systemem płatności smsowych jest zadaniem zbyt trudnym dla początkującego webmastera. Dlatego też wygodniejszym i tak naprawdę jedynym rozwiązaniem (przynajmniej na początku) jest nawiązanie współpracy z serwisem specjalizującym się w dostarczaniu usługi Premium SMS. Rejestracja w serwisach tego typu jest bezpłatna. Utrzymują się one z prowizji, którą obciążany jest każdy Premium SMS. Prowizje te są bardzo wysokie, często wynoszą ponad 50% ceny SMSa. W zamian za to, serwisy oferują:

  • oprogramowanie konieczne do zarządzania płatnościami smsowymi,
  • ustalają warunki współpracy z operatorami sieci komórkowych,
  • dostęp do statystyk wysyłanych SMSów.

W tej chwili w Polsce działa kilkanaście dużych tego typu serwisów: