Płatności przelewem - wady i zalety bankowości elektronicznej

Pomoc

Nie znalazłeś/aś odpowiedzi na swoje pytanie? - Zadaj je tutaj, na pewno niebawem na nie odpowiemy

Data aktualizacji: 
środa, 1 Wrzesień, 2010

Przelewy są jedną z form płatności, jaką możesz uruchomić na swojej stronie www. Ma to swoje uzasadnienie szczególnie wtedy, gdy kwota, którą będzie musiał zapłacić użytkownik Twojej witryny jest większa niż powiedzmy 10 zł. Do kwot niższych polecamy raczej płatności SMSowe.

Ograniczenia związane z przelewami

Decydując się na przelewy, musisz pamiętać, że nie każdy użytkownik będzie mógł uiszczać opłaty tą drogą. Regulowanie płatności przy pomocy przelewów wymaga posiadania konta bankowego. Obecnie 54% dorosłych Polaków posiada osobiste konto bankowe. W przypadku płatności internetowych (a tylko takie nas interesują) potrzebny jest także dostęp do internetowej obsługi takiego konta. Obecnie 9 mln osób ma dostęp do bankowości elektronicznej, niestety korzysta z niej jedynie około 5 mln Polaków. Być może wynika to z braku zaufania do tego typu transakcji. Prognozy są jednak optymistyczne. Przewiduje się, że w 2010 roku z bankowości elektronicznej będzie korzystało ok. 10 mln klientów (czyli dwa razy więcej niż obecnie).

Coraz większa popularność usług internetowych, oswajanie się z płatnościami bezgotówkowymi i rosnące do nich zaufanie – to wystarczające powody do tego, by zastanowić się nad uruchomieniem tego typu płatności na własnej stronie www. Podobnie jak w przypadku płatności wykorzystujących Premium SMSy, także tutaj najwygodniejszym rozwiązaniem jest podjęcie współpracy z odpowiednim serwisem. Serwis taki będzie pośrednikiem wszystkich transakcji płatniczych na Twojej stronie. Otrzymasz odpowiednie oprogramowanie i gwarancję bezpieczeństwa realizowanych transakcji. W zamian za to, serwis pobiera określoną prowizję od każdej płatności. Sięgają one najwyżej kilku procent wartości transakcji (a nie tak, jak w przypadku Premium SMSów – ponad 50%). Z punktu widzenia właściciela strony (czyli Twojego), przelewy są zatem bardziej opłacalne.

Wybór serwisu obsługującego przelewy bankowe

Decydując się na współpracę z wybranym serwisem obsługującym płatności przy pomocy przelewu, trzeba wziąć pod uwagę spis banków, z którymi serwis ma podpisaną umowę. Z badań TNS OBOP przytaczanych przez serwis Money.pl wynika, że w 2006 roku najwięcej rachunków internetowych prowadziły następujące banki:

  • mBank (1 620 tys.),
  • PKO BP (1 260 tys.),
  • BZ WBK (650 tys.),
  • Bank BPH (580 tys.),
  • Inteligo (507 tys.),
  • Multibank (110 tys.),
  • Nordea (65 tys.).

Duża liczba prowadzonych kont, a zatem duża popularność zwiększa prawdopodobieństwo, że Twój potencjalny klient posiada konto w jednym z wymienionych banków. Serwis, który wybierzesz do obsługi płatności na Twojej stronie, powinien oferować przyjmowanie przelewów przynajmniej z tych siedmiu banków wymienionych powyżej.

Wady płatności w formie przelewów:

  • stosunkowo niewielu Polaków posiada bankowe konto internetowe,
  • w przypadku niektórych banków transakcje realizowane są tylko w godzinach ich otwarcia,
  • stosunkowo długi czas oczekiwania na potwierdzenie transakcji, a zatem na dostęp do usługi, za jaką płaci użytkownik (może sięgać kilkunastu minut).

Zalety płatności w formie przelewów:

  • serwisy pośredniczące w płatnościach wykorzystujących przelew pobierają stosunkowo niewielkie prowizje – a to oznacza, że więcej trafia do Twojej kieszeni (w porównaniu np. do Premium SMSów),
  • usługa jest w pełni zautomatyzowana – Twój udział w procesie płatności nie jest konieczny.

W tej chwili w Polsce działają cztery duże seriwisy obsługujące płatności w formie przelewów: