Formy reklam graficznych - banery, loga

Pomoc

Nie znalazłeś/aś odpowiedzi na swoje pytanie? - Zadaj je tutaj, na pewno niebawem na nie odpowiemy

Data aktualizacji: 
wtorek, 4 Wrzesień, 2012

Aby móc efektywnie zarządzać przestrzenią reklamową własnej witryny warto zapoznać się z najpopularniejszymi formatami graficznymi reklam internetowych. Jest z czego wybierać.

Baner (468x60 px) - Umieszczany w górnej części witryny. Do tworzenia animowanych banerów używa się dwóch technologii: GIF lub Macromedia Flash. Spotyka się także banery statyczne o formatach: JPEG lub PNG.

Billboard (750x100 px) - Podobnie, jak baner, umieszcza się go w górnej części witryny. Ze względu na swoje duże rozmiary, a przez to dobrą widoczność, staje się coraz bardziej popularny. Billboardy są z reguły tworzone w standardzie Macromedia Flash.

Skyscraper [wieżowiec, kolumna] (120x600 lub 160x600 px) - Tę formę reklamy umieszcza się w bocznej części witryny. Jest o tyle atrakcyjna, że optycznie wydaje się zajmować mało miejsca, a jednocześnie przyciąga wzrok użytkowników strony.

Rectangle [prostokąt] (300x250 lub 336x280 px) - Umieszcza się go w treści strony. Dobrze wpleciony nie przeszkadza w odbiorze artykułu, a jednocześnie zachęca użytkownika do kliknięcia.

Button [przycisk] (120x60 lub 120x90 px) - Jest to najmniejsza pod względem rozmiarów forma reklamy. Umieszczane są w paskach bocznych witryn.

Expand baner (468x240) - Od zwykłego banera różni się tym, że po najechaniu na niego myszką, rozwija się z początkowych 468x60 do rozmiaru 468x240. Po opuszczeniu powierzchni banera przez myszkę, wraca on do rozmiaru pierwotnego.

Expand billboard (750x300 px) - Pierwotny rozmiar expand billboardu jest taki sam, jak zwykłego billboardu. Po najechaniu na niego myszką, zwiększa on swoje rozmiary do 750x300. Po opuszczeniu powierzchni billboardu przez myszkę, wraca on do rozmiaru pierwotnego.

Expand skyscraper (360x600 lub 480x600 px) - Od standardowego wieżowca różni się tym, że po najechaniu na niego myszką, rozwija się z początkowych 120x600 do rozmiaru 360x600 lub 480x600. Po opuszczeniu powierzchni expand scyscrapera przez kursor myszki, wraca on do rozmiaru początkowego.

Scroll baner (468x60 px) - Ma takie same wymiary jak standardowy baner. Jednak o ile zwykły baner znajduje się cały czas w tym samym miejscu strony, to scroll banner przesuwa się, gdy przewijamy okno. Jest zatem cały czas widoczny.

Scroll billboard (750x100 px) - Chociaż ma takie same wymiary jak zwykły billboard, to zasada jego działania jest znacząco inna. Billboard,bez względu na czynności podejmowane przez użytkownika, pozostaje w tym samym miejscu strony. Scroll billboard natomiast przesuwa się, gdy przewijamy okno. W ten sposób jest cały czas widoczny.

Scroll skyscraper (120x600 px) - Od zwykłego wieżowca różni się tym, że jest zawsze widoczny, gdyż przemieszcza się wraz z przewijanym oknem.

Popup (250x250 px) - Jest to reklama wyświetlana w nowym oknie przeglądarki. Pojawia się ono „nad” odwiedzaną stroną – przez co skutecznie ją zasłania. Ze względu na możliwość blokowania wyskakujących okien przez przeglądarki oraz małą skuteczność, jest to coraz rzadziej stosowaną formą reklamy.

Popunder (750x550 px) - Jest to reklama wyświetlana w nowym oknie przeglądarki. Pojawia się „pod” głównym oknem przeglądarki, dlatego staje się widoczna dopiero po jego zminimalizowaniu lub zamknięciu.

Interstitial (pełny ekran) - Pełnoekranowa reklama, która na czas jej trwania (maksymalnie 10 sekund) uniemożliwia korzystanie z docelowego serwisu internetowego. Najczęściej jest to reklama animowana wykonana w technologii Macromedia Flash.

HistoryAd (160x600 px) - Reklama wyświetlania w oknie historii przeglądarki. Występuje w formie grafiki lub miniserwisu sprzedażowego.

BrandMark (≤ 300x300 px) - Podobny do popupów. Treść reklamy wyświetlana jest „nad” przeglądaną witryną. W przypadku BrandMarków nie używa się jednak osobnych okien. Może on przyjmować dowolny kształt graficzny.

TopLayer (dowolny) - Reklama może przybierać dowolny kształt. Ten typ reklamy można wzbogacić ścieżką dźwiękową. Czas trwania to maksymalnie 10 sekund dla animacji i 20 sekund dla elementu statycznego.

Scroller (1600x30 lub 728x20 lub 900x25 px) - Mały pasek umieszczony na dole strony. Przypomina skrócone informacje podawane w postaci „telegramów” w dolnej części ekranu przez informacyjne serwisy telewizyjne. Tekst reklamowy zawarty w scrollerze może się przemieszczać lub pozostawać nieruchomy.

Watermark (tło) - Wyświetlany zamiast tła strony. Najczęściej w postaci logo danej marki lub produktu.

Comet cursor (125x125 px) - Dowolny element graficzny „podczepiany” do kursora myszki, który podąża jej śladami. Nie ma możliwości jego wyłączenia.