Użyteczność (usability) - podstawa sukcesu Twojej strony?

Pomoc

Nie znalazłeś/aś odpowiedzi na swoje pytanie? - Zadaj je tutaj, na pewno niebawem na nie odpowiemy

Chcesz wiedzieć jak zarabiać w internecie? 

Zobacz dział Zarabianie w internecie

Data aktualizacji: 
środa, 1 Wrzesień, 2010

Wyobraź sobie jak to jest znaleźć się w zupełnie nowym miejscu. Bez mapy i kompasu. Nie masz kogo spytać o drogę. Nie masz pojęcia, w którą stronę masz iść. Mniej więcej tak czuje się użytkownik źle skonstruowanej strony. Skomplikowana nawigacja, nieczytelność, niejasne formularze – to tylko niektóre z błędów popełnianych przez webmasterów. Błędy te, po pierwsze, utrudniają życie użytkownikom strony, a po drugie, zniechęcają do jej odwiedzania. A takiej sytuacji zdecydowanie chcemy uniknąć.

Użyteczna witryna www

Na ratunek webmasterom, którzy troszczą się o ergonomię swoich serwisów, przychodzi dziedzina wiedzy zwana użytecznością (usability). Na podstawie wielu badań wyprowadzono podstawowe wnioski dotyczące prawidłowej (użytecznej), czyli przyjaznej użytkownikom budowy stron www:

  1. Tekst

    - Nie używaj zbyt małej czcionki.
    - Zadbaj o odpowiedni kontrast między kolorem czcionki a kolorem tła.
    - Akapity nie powinny być zbyt długie.
    - Oznacz najważniejsze informacje (zobacz kolejną zasadę – Hierarchiczny układ strony).

  2. Hierarchiczny układ strony

    Stosowanie nagłówków i innych wyróżnień w przypadku ważnej informacji znacznie ułatwia użytkownikowi znalezienie na Twojej stronie interesujących go danych. Im coś jest ważniejsze, tym bardziej powinno się wyróżniać.

  3. Szanuj konwencję

    Przyzwyczajenia są jedną ze strategii ułatwiających ludziom życie. Stosujemy ją w codziennym życiu, ale także w przypadku korzystania z Internetu. Warto poznać (i stosować na swojej stronie) najbardziej rozpowszechnione konwencje obowiązujące w świecie Internetu:
    - logo strony/firmy znajduje się w górnej części witryny i jest jednocześnie odnośnikiem do strony głównej,
    - linki tekstowe różnią się od tekstu, który nie jest linkiem (dowiedz się więcej na temat użytecznych linków),
    - pod banerem wyświetlana jest ścieżka dostępu do miejsca, w którym aktualnie znajduje się internauta – tzw. breadcrumbs (dowiedz się więcej na temat użytecznej nawigacji),
    - stosowanie znanego i ogólnie przyjętego słownictwa – przykładowo: menu główne nazywaj właśnie „menu”, a nie np. „nawigacja”, przycisk wyszukiwarki nazwij „Szukaj”, a nie „Go”.

  4. Umieść na swojej stronie wyszukiwarkę

    Wyszukiwarka powinna znajdować się w widocznym miejscu i przeszukiwać zawartość tylko Twojego serwisu (jeśli wyszukiwania dotyczą całego Internetu, musisz to wyraźnie zaznaczyć). Więcej o użytecznej wyszukiwarce dowiesz się w artykule Wyszukiwarka.

Powyższe zasady opisują tylko kilka z wielu zagadnień, które należy poznać, aby móc stworzyć użyteczną stronę www. W kolejnych artykułach dowiesz się:

Więcej o użyteczności i funkcjonalności stron www dowiesz się także z książek:

Przyjazne witryny www - okładka

"Przyjazne witryny www" - znajdziesz tu informacje, dzięki którym tworzona przez Ciebie witryna WWW będzie czytelna i łatwa w nawigacji, a co za tym idzie, przyjazna użytkownikom.

 

Nie każ mi myśleć - okładka

"Nie każ mi myśleć! O życiowym podejściu do funkcjonalności stron internetowych". Dzięki tej książce dowiesz się, jak stworzyć przejrzystą i przyjemną w obsłudze stronę internetową.

 

Optymalizacja funkcjonalności - okładka

"Optymalizacja funkcjonalności serwisów internetowych" autorstwa Jakoba Nielsena, przedstawia oparte na badaniach wskazówki dotyczące projektowania wygodnych witryn.

Zapraszamy do zgłębiania tajników użyteczności i życzymy owocnej lektury!