Słowa kluczowe - kluczowe w pozycjonowaniu

Pomoc

Nie znalazłeś/aś odpowiedzi na swoje pytanie? - Zadaj je tutaj, na pewno niebawem na nie odpowiemy

Chcesz wiedzieć jak zarabiać w internecie? 

Zobacz dział Zarabianie w internecie

Data aktualizacji: 
środa, 1 Wrzesień, 2010

Słowa (frazy) kluczowe – ang. keywords – są to słowa lub frazy, które opisują tematykę danej strony i są jednocześnie promowane przez jej właściciela w wyszukiwarce.

Słowa kluczowe są wpisywane w kodzie strony jako znacznik keywords. Oprócz tego, słowa kluczowe używane są do linkowania zewnętrznego Twojej strony.

Dobór odpowiednich słów kluczowych

Żeby dobrać odpowiednie słowa kluczowe do treści Twojej witryny, postaw się na miejscu potencjalnego użytkownika Internetu. Co wpisałabyś/wpisałbyś w wyszukiwarce, żeby znaleźć informacje związane z tematyką Twojej strony? Wypisz kilka słów lub fraz, które przychodzą Ci do głowy. Uwaga: nie muszą to być pojedyncze słowa. Możesz używać fraz dwu- a nawet trzywyrazowych. Pojedyncze wyrazy mogą być trudne do wypromowania (ze względu na dużą konkurencję).

Dalej możesz:

  • sprawdzić, co ma do zaoferowania konkurencja. Sprawdź wyniki dla każdego słowa kluczowego w wyszukiwarce. Wejdź na kilka pierwszych stron w rankingu i sprawdź w źródle strony, jakich słów kluczowych są tam użyte. Możesz je dopisać do swojej listy. Takie postępowanie umożliwi Ci także ocenę mocy konkurencyjnych witryn.
  • użyć narzędzia Google do sprawdzenia, jakie słowa kluczowe (powiązane z Twoimi) są rzeczywiście wyszukiwane przez użytkowników. W tym celu wejdź na stronę https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal. Wybierz język polski i ustaw kraj na Polskę. Następnie, w oknie do tego przeznaczonym, wpisz po jednym słowie kluczowym lub frazie w wierszu. Teraz wciśnij „Propozycje słów kluczowych” i poczekaj chwilę na wyniki. Otrzymasz listę słów kluczowych, które są związane z podanymi przez Ciebie słowami. Najprawdopodobniej lista, którą otrzymałaś/eś jest o wiele dłuższa od tej, którą wprowadziłaś/eś. Możesz ją posortować, dodać dodatkowe kolumny z danymi, a także eksportować do plików .csv (Excel), .csv lub jako tekst. Nas interesują szczególnie dwa rodzaje danych: 

- przybliżona średnia liczba wyszukiwań (przybliżona średnia miesięczna liczba wyszukiwanych haseł odpowiadających słowom kluczowym w ciągu ostatnich 12 miesięcy),

- konkurencja wśród reklamodawców (jest to statystyka pokazująca względną ilość reklamodawców licytujących dane słowo kluczowe) – ten wskaźnik mówi nam, jak bardzo właściciele innych stron są zainteresowani wypromowaniem danego słowa kluczowego. Im większa konkurencja, tym wypromowanie danego słowa kluczowego będzie trudniejsze. Dlatego też dla swojej strony musisz wybrać takie słowa kluczowe, które z jednej strony są często wyszukiwane, a z drugiej nie są już mocno pozycjonowane przez inne serwisy.

Trudności w doborze słów kluczowych

Język polski jest dosyć skomplikowanym językiem. Trudności w doborze słów kluczowych wynikać mogą z:

  • wielości odmian każdego słowa,
  • występowania rzeczowników w liczbie pojedynczej i w liczbie mnogiej,
  • możliwości pisania danego słowa z polskimi znakami lub bez nich,
  • błędów pisowni popełnianych przez użytkowników.

Dlatego też jeszcze raz polecam korzystanie z narzędzia KeywordToolExternal, które daje wgląd do rzeczywistej działalności użytkowników i autentycznych fraz, jakie wpisują oni w okno wyszukiwarki. Dostosuj się (i swoją stronę) do ich zachowań. Chodzi przecież o to, żeby Twoją stronę odwiedzało jak najwięcej ludzi.