Metatagi - pozycjonowanie Twojej strony zaszyte w kodzie

Pomoc

Nie znalazłeś/aś odpowiedzi na swoje pytanie? - Zadaj je tutaj, na pewno niebawem na nie odpowiemy

Chcesz wiedzieć jak zarabiać w internecie? 

Zobacz dział Zarabianie w internecie

Data aktualizacji: 
środa, 1 Wrzesień, 2010

Znaczniki meta są jednym z pierwszych elementów, na które musisz zwrócić uwagę, jeśli chcesz na poważnie zająć się pozycjonowaniem Twojej strony. Istnieje wiele tzw. metatagów, jednak dla nas najistotniejsze będą trzy z nich: tytuł strony (title), opis strony (description) oraz słowa kluczowe (keywords).

Tytuł strony (title)

jest to tekst, jaki wyświetla się w pasku tytułowym przeglądarki. Oprócz tego, w wynikach wyszukiwania tytuł strony jest jednocześnie linkiem, który do niej prowadzi.

Kod HTML:

<html>
<head>
...
<title>Tytuł strony</title>
...
</head>
</html>

 

Cechy dobrego tytułu

  • Zwięzły (zbyt długie nie będą poprawnie wyświetlane) i zrozumiały.
  • Dobry tytuł strony powinien opisywać tematykę strony, która jest wyświetlana.
  • Każda z podstron Twojego serwisu powinna mieć odrębny tytuł.
  • Nie może być dłuższy niż 80 znaków.
  • Słowa najważniejsze z punktu widzenia pozycjonowania powinny znajdować się na początku tytułu.
  • Słowa najtrudniejsze, które uważasz za najtrudniejsze w pozycjonowaniu możesz napisać wielkimi literami.
  • Tytuł powinien zawierać nazwę strony lub firmy.
  • Jego treść powinna zachęcać użytkownika do odwiedzenia Twojej strony (pamiętaj, że to tytuł strony jest wyświetlany w wynikach wyszukiwania).

Takich błędów nie popełniaj

  • pomijanie tytułu – tytuł jest ważny zarówno dla użytkowników Twojej strony, jak i dla wyszukiwarek. Roboty indeksujące (programy związane z wyszukiwarkami) wykorzystują tytuły stron do tworzenia linków w wynikach wyszukiwania. Warto więc stworzyć tytuł, który zachęci internautów do odwiedzania Twojej strony,
  • tworzenie tytułów „powitalnych” - zwroty w stylu „Witamy na naszej super stronie”. Takie tytuły nie niosą ze sobą żadnej informacji o Twojej stronie i nie sprzyjają pozycjonowaniu,
  • umieszczanie tego samego tytułu na każdej podstronie – każda podstrona zawiera odmienne treści, ta sama zasada powinna więc obowiązywać także ich tytuły,
  • nieczytelne tytuły – czyli takie, w których użyte zostały niestandardowe znaki. Nieczytelny tytuł to także tytuł, który jest zbyt długi (tytuł nie powinien przekraczać 80 znaków).

Większość zasad tworzenia poprawnego tytułu strony pokrywa się z zasadami użyteczności strony (tutaj dowiesz się więcej na temat budowy użytecznego tytułu strony).

Słowa kluczowe (keywords)

Słowa kluczowe, które wpiszesz w znaczniku Keywords nie będą nigdzie wyświetlane. Zdania na temat ich użyteczności w pozycjonowaniu w wyszukiwarce Google są podzielone. Lepiej jednak dmuchać na zimne i zadbać o odpowiednią budowę tej części strony.

Kod HTML:

<html>
<head>
...
<meta name=”keywords” content=”słowo1,słowo2,słowo3,słowo4,...”>
...
</head>
</html>

 

Podstawowe zasady dotyczące znacznika Keywords

  • słowa kluczowe powinny dokładnie odzwierciedlać zawartość opisywanej strony,
  • każda podstrona powinna posiadać swoje, odrębne słowa kluczowe,
  • kolejność słów kluczowych jest bardzo ważna – na pierwszym miejscu powinno być wymienione słowo najtrudniejsze do wypozycjonowania lub najważniejsze z Twojego punktu widzenia,
  • na wpisywanie słów kluczowych możesz użyć do 100 znaków.

Opis strony (description)

Jest to opis strony, który jest wyświetlany w wynikach wyszukiwania. Jeśli nie uzupełnisz tego znacznika, Google pobierze pierwsze 200 znaków z Twojej strony i to one będą opisywać Twoją stronę potencjalnym użytkownikom.

Kod HTML:

<html>
<head>
...
<meta name=”description” content=”Opis strony i jakieś słowa kluczowe”>
...
</head>
</html>

 

Znacznik ten jest zatem ważny nie tyle z punktu widzenia pozycjonowania, ile z punktu widzenia użytkownika. Im ciekawszy opis i im bardziej odpowiada on informacjom poszukiwanym przez użytkownika, tym większe prawdopodobieństwo, że odwiedzi on Twoją stronę. Pamiętaj jednak, że opis strony nie może być zbyt długi. Google wyświetla ok. 200 znaków opisu. Jeśli przekroczysz ten limit, nic strasznego się nie stanie – ponadprogramowa część opisu zostanie zastąpiona trzema kropkami. Postaraj się zatem, żeby najważniejsze informacje o Twojej stronie znalazły się w początkowej części opisu.