Przegląd serwisów społecznościowych - znajdź swoje miejsce w sieci

Pomoc

Nie znalazłeś/aś odpowiedzi na swoje pytanie? - Zadaj je tutaj, na pewno niebawem na nie odpowiemy

Chcesz wiedzieć jak zarabiać w internecie? 

Zobacz dział Zarabianie w internecie

Data aktualizacji: 
poniedziałek, 4 Listopad, 2013

Serwisy społecznościowe, jak sama nazwa wskazuje, łączą ludzi w grupy (społeczności). Niektóre z serwisów są ogólne (Facebook, Nk.pl), inne bardziej sprecyzowane tematycznie (GoldenLine, LinkedIn). Jedno jest pewne - jeśli tylko chcesz, na pewno znajdziesz coś dla siebie. Zapraszamy do subiektywnego przeglądu najpopularniejszych serwisów społecznościowych w Polsce.

Facebook

Facebook powstał w 2004 roku i jest obecnie najpopularniejszym w Polsce serwisem społecznościowym. Liczba użytkowników na świecie przekracza 1 miliard, co miesiąc wgrywany jest tam ponad 1 mld zdjęć oraz 10 mln filmów. Średni wiek użytkownika serwisu to 22 lata.

Główne cechy i funkcjonalności

  • Na Facebooku swoje profile posiadają zarówno osoby prywatne, jak i firmy/organizacje.
  • Każdy użytkownik Facebooka ma możliwość umieszczenia o sobie podstawowych informacji, zdjęć, aktualnych statusów, zainteresowań.
  • Użytkownicy mogą komunikować się ze sobą przez wiadomości prywatne, czat albo dodając wpisy publiczne na swoich profilach.
  • Słynny już przycisk "Lubię to" jest wygodnym narzędziem do oznaczania tych stron/zawartości w internecie, które się nam podobają.
  • Facebook umożliwia swoim użytkownikom kontrolę nad tym, co inni o nich wiedzą i co zobaczą na ich profilach.
  • W serwisie powstaje coraz więcej aplikacji i gier, które rozszerzają podstawowe funkcjonalności Facebooka.

Facebook - podsumowanie

Za co lubimy Facebooka?

  • Za kontakt ze znajomymi.
  • Za dostęp do wielu treści (również poza facebookowych).
  • Za możliwość bycia na bieżąco - jeśli obserwujesz profile Facebookowe np. serwisów informacyjnych albo Twojego ulubionego serialu - możesz mieć pewność, że ich administratorzy powiadomią Cię o najciekawszych i najświeższych wydarzeniach z nimi związanych.
  • Za grupy - które mogą się zawiązywać wokół zainteresowań (przykładowo Aktywny Kraków, Koty).
  • Za wydarzenia - taki twór na Facebooku, który umożliwia zapraszanie innych na Twoje wydarzenie - może to być koncert, przyjęcie urodzinowe lub akcja zbiórki książek dla potrzebujących dzieci.

Za co nie lubimy Facebooka?

  • Za zachłanność - do Facebooka trafia dużo informacji o nas, naszych aktywnościach i zainteresowaniach.

Nk.pl

Nk.pl (dawniej nasza-klasa.pl) to polski serwis społecznościowy, który powstał w 2006 roku. Obecnie korzysta z niego ok. 8 mln użytkowników. Pierwotnym założeniem serwisu było zbudowanie platformy do odnowienia kontaktów ze znajomymi ze szkolnych lat.

Główne cechy i funkcjonalności

  • W serwisie występują 4 rodzaje kont: rzeczywiste (dla "zwykłych" osób), fikcyjne (np. fanclub), oficjalne (dla osób "publicznych" - aktorów, piosenkarzy, itd.), sposorowane - najczęściej fundacje.
  • Zakładając w serwisie konto rzeczywiste masz możliwość dołączenia do konkretnej szkoły/ klasy. Możesz też podać swoje podstawowe dane i dodać zdjęcia.
  • Zdjęcia można oceniać, komentować i przypinać tzw. pinezki (oznaczać osoby występujące na zdjęciu).
  • Użytkownicy mogą przesyłać do siebie wiadomości (przypomina to w obsłudze tradycyjną skrzynkę e-mail) albo kontaktować się przez komunikator internetowy - ntalk.
  • W sekcji Wpisy (dawniej "Śledzik") użytkownik ma możliwość dodawania linków, tekstów, zdjęć i filmów wideo.
  • Serwis nk.pl udostępnia swoim użytkownikom wiele gier.

Nk.pl - podsumowanie

Za co lubimy nk.pl?

  • Za możliwość kontaktu ze swoimi znajomymi ze szkolnych lat.

Za co nie lubimy nk.pl?

  • Za gąbki i prezenty, które często są płatne.
  • Za upodabnianie się do Facebooka.

Twitter

Twitter powstał w 2006.  Ogólnoświatowa liczba użytkowników serwisu szacowana jest na 500 mln. W Polsce popularność Twittera jest jeszcze szacunkowo niewielka - do tej pory zarejestrowało się tu niespełna 300 tysięcy polskich użytkowników. Popularność serwisu wykazuje tendencje rosnące. 

 

Główne cechy i funkcjonalności

  • Jest to serwis społecznościowy umożliwiający swoim użytkownikom wysyłanie oraz odczytywanie krótkich wiadomości (maksymalnie 140 znaków), tzw. tweetów.
  • Wiadomości widzą inni użytkownicy obserwujący dany profil.
  • Dodawanie wiadomości możliwe jest przez stronę główną serwisu, przez SMSy albo przez zewnętrzne aplikacje.
  • Twitter jest chętnie wykorzystywany przez osoby publiczne, m. in. aktorów, polityków i dziennikarzy.

Twitter - podsumowanie

Za co lubimy Twittera?

  • Hmmm... nie korzystamy, więc nie wiemy :)

Za co nie lubimy Twittera?

  • Wydaje się być przeznaczony bardziej dla osób popularnych i znanych.

LinkedIn

LinkedIn powstał w 2002 roku jako serwis społecznościowy dla profesjonalistów. Służy nawiązywaniu kontaktów zawodowych. Jest kopalnią wiedzy dla rekruterów. Obecnie serwis posiada ponad 225 mln członków na całym świecie.

Główne cechy i funkcjonalności

  • Wizualnie przypomina Facebooka - na głównej stronie profilu widzisz najnowsze informacje na temat aktywności Twoich znajomych, propozycje pracy i inne.
  • Z innymi użytkownikami można kontaktować się przez wiadomości prywatne.

LinkedIn - podsumowanie

Za co lubimy LinkedIn?

  • Za precyzyjnie określony cel - pomaganie w kontaktach zawodowych i rozwijanie kariery.

Za co nie lubimy LinkedIn?

  • Na razie lubimy :)

GoldenLine

GoldenLine to założony w 2005 roku polski serwis społecznościowy specjalizujący się w kontaktach zawodowo-biznesowych. Liczba użytkowników przekroczyła już 1 milion.

Główne cechy i funkcjonalności

  • Będąc użytkownikiem GoldenLine możesz zapraszać lub być zapraszanym do listy znajomych, możesz uczestniczyć w forach i grupach dyskusyjnych. Tematy grup są praktycznie dowolne - niekoniecznie związane z pracą.
  • Im więcej informacji na temat swojej kariery i doświadczenia zawodowego podasz, tym większe prawdopodobieństwo, że praca znajdzie Cię sama.

GoldenLine - podsumowanie

Za co lubimy GoldenLine?

  • Za brak anonimowości - każdy użytkownik serwisu widnieje tu pod własnym imieniem i nazwiskiem (ale korzystając z poziomów prywatności użytkownik może zarządzać widocznością tych danych).

Za co nie lubimy GoldenLine?

  • Na razie lubimy :)

Pinterest

Pinterest powstał całkiem niedawno, bo w 2010 roku. Aktualnie ma ok. 70 mln użytkowników. Nastawiony jest na porządkowanie i zbieranie informacji obrazkowych.

Główne cechy i funkcjonalności

  • Jeśli napotkasz w internecie ciekawy obrazek, możesz go umieścić na swoim profilu Pinterest.
  • Inni użytkownicy mogą taki obrazek polubić, skomentować albo dodać do własnej kolekcji.
  • Możesz śledzić wpisy na innych tablicach.
  • Pinterest ogranicza się do komunikacji wizualnej, ale jest to raczej jego zaleta niż wada. Idealna propozycja dla wszystkich wzrokowców.

Pinterest - podsumowanie

Za co lubimy Pinterest?

  • Za obrazki :)

Za co nie lubimy Pinterest?

  • Za niejasny na początku podział na tablice. Będziemy też wdzięczni za wytłumaczenie różnicy między "lubieniem" a "pintowaniem" :)